VANLIGA FRÅGOR & SVAR

Svårt att hitta på vår hemsida? Testa att söka i rutan längst ner på hemsidan.

Andrahandsuthyrning: Vi går igenom andrahandsuthyrningar vid styrelsemöten ca 1gång/månad. Se till att samtliga punkter i trivselreglerna är uppfyllda vid ansökan för att underlätta godkännande. Läs mer här

Färgkoder i lägenheten: Läs mer här

Vad gäller vid renovering i bostaden? Läs mer här

Får jag sätta upp insynsskydd på min uteplats i markplan? Läs mer här

Garageplats / aktuell kö : Kontakta ViRedo

Hur beställer jag extra nycklar / taggar?: Läs mer här

Porttelefon: Porttelefonen är kopplad till det telefonnummer som du som medlem väljer. När någon ”ringer på” till dig från porttelefonen så ringer det på din telefon. Du öppnar genom att trycka på siffran ”5”. Behöver du bli ansluten till porttelefonen kontaktar du styrelsen och anger det nummer som du vill ansluta till porttelefonen. Tänk på att inte släppa in personer du inte känner i trapphusen. Kommer det bud eller liknande, gå ner och möt dem i porten.

Felanmälningar:

Den 2-åriga garantigränsen från Oscar Properties sida gentemot föreningen har passerats. Detta innebär att det inte längre löpande går att anmäla och få garantiärenden åtgärdade via Oscar Properties. OP har dock fortfarande ett garantiåtagande gentemot föreningen fram tills dess vår fastighet fyller 5 respektive 10 år. Notera dock att det under den återstående tiden krävs mycket allvarliga brister i den ursprungliga byggnationen för att vi ska kunna få åtgärder utförda enligt garantin. Generellt sett innebär detta i praktiken att lägenhetsinnehavarna eller föreningen i fortsättningen kommer att få stå för kostnaderna för den absoluta merparten fel och brister i lägenheterna och i övrigt i föreningen.

  • Samtliga fel som ej anses vara garantifel ska anmälas till vår tekniska förvaltare, kontaktuppgifter finns här.
  • Är ditt ärende akut så tillkalla jouren hos berört företag. Kontaktuppgifter till samtliga företag vi samarbetar med finns här. Vänligen observera att jourkostnad för fel i lägenheten kan komma att belasta dig som enskild medlem ifall detta inte beror på garantifel från Oscar Properties eller kan härröras till föreningens ansvar. För jourärenden på fastigheten utanför egen lägenhet så specificera i mail till styrelsen vad det gäller samt hur du kan nås, då det enbart är medlemmar ur styrelsen som kan tillkalla fastighetsjouren för detta.
  • Upptäcker ni ett garantiärende efter att 2-årsbesiktningen är genomförd ska denna anmälas till Styrelsen via mail. Bifoga så mycket information om detta som möjligt så att vi kan utreda och ta det vidare mot ansvarig entreprenör om det anses vara garantiärende.

Avier, överlåtelser och lägenhetsinformation: 

  • Gäller din fråga saknade avier eller utdrag ur lägenhetsregistret kan detta hittas på: http://viredo.realportal.nu (dina inloggningsuppgifter finns längst ner på tidigare avier), saknar du detta så kontakta: brf@viredo.se
  • Överlåtelser, godkännande av nya medlemmar samt pantförskrivningar skickas till vår ekonomiska förvaltare: brf@viredo.se

Mäklare?

  • Vi uppdaterar vår hemsida löpande med information av vikt för personer utanför föreningen. På sidan Mäklarinformation besvaras också vanligt förekommande frågor i samband med försäljningar i vår fastighet.

Hur ser säkerheten ut i huset? Under 2020 ökade inbrotten på vindar och källare 30% i Sverige. Tyvärr drabbades även vår fastighet av de ökade inbrotten. Vi har därför installerat kameror i källarplan, satt upp brytskydd på de solida förrådsdörrarna samt kåpor till gallerförråden. Vi rekommenderar alla medlemmar att tänka på att inte förvara värdefulla / stöldbegärligt material på platser som är utsatta, samt att medlemmar rekommenderas förstärka gallerförråden med ett extra lås (kätting/bygel) för att ytterligare försvåra inbrottsförsök.

Vidare har vi regelbunden rondering i fastigheten av både säkerhetsbolag samt grannsamverkan.

Hur får jag tag på styrelsen? Kan jag få ett telefonnummer till någon att ringa? Vi har valt att enbart hantera ärenden via vår gemensamma mailadress kontakt@stettin7.se och besvarar inga frågor som kommer till oss personligen. Vi försöker besvara alla mail inom en vecka, men ambitionen är att svara snabbare än så.

Hur ställer jag dörren i serviceläge? Vid avtalad service tar du ur nyckeln i serviceläge ”klockan 10”. Serviceläget ger fastighetsskötare möjlighet att öppna låset med fastighetens servicenyckel. I normalläget ”klockan 12” öppnar endast den egna lägenhetsnyckeln.